ශ්‍රද්ධා බලය පුද්ගලයන්ට අමා මහ නිවනට මග පාදා දෙන්නට තරම් පුදුම බලයක් ශක්‌තියක්‌ දරන බව දන්නේද...? දුර්මුඛ නොවී නියම ශ්‍රද්ධාව ඔබ තුළත් ඇති කර ගතහොත් නිසැකයෙන්ම ඔබ පියවරෙන් පියවර ගමන් කරන්නේ නිවන් සුව දෙසට ම බව අමතක නො කළ යුතුය. කවර බලවේගයකින්වත් ඔබේ ගමන් මඟ වෙනස්‌ කරන්නටද පිළිවන්කමක්‌ නැත.

දහම් නුවන සෑම දෙනාටම පහල වේවා !

ත්‍රිකෝටික පාරිශුද්ධ මළකුණු සූත්‍රය ප්‍රථම සිල්පදය සඳහා පමණද?

පින් ලැබීමට දෙවියෝ වඩිත්ද?

ආචාර්ය, පූජ්‍ය බුද්ධගයාවේ සිසිලචන්ද මෛත්‍රිය හිමිපාණෝ
සභාපති - ශ්‍රී ලංකා අවිහිංසාවාදී 
භික්‌ෂු මහ සභාව

ජීවකය· දිට්‌ඨං, දැකීමෙන් පිරිසිදු වූ සුතං, ඇසීමෙන් පිරිසිදු වූ, පරිසංතිතං, සැක ඇතිවීමෙන් පිsරිසිදු වූ යනුවෙන් අප දන්නා පරිදි ත්‍රිකෝටික පාරිශුද්ධ මාංශය මේ මේ අයුරින් යෑයි දේශනා කළේ බුදුපියාණන් වහන්සේය. ජීවක බමුණ· ඉහත සඳහන් අයුරින් පිරිසිදු වූ ත්‍රිකෝටික පාරිශුද්ධ මාංශය මම වළඳිමි. එහි ගැබ්ව ඇති අදහස මෙසේය.

සත්ත්ව මාංශ කලවම් නැති බවට ඉහත තුන් විධි පරීක්‍ෂණ වලින් සමත්වූ විට වැළඳීම කලාට කම් නැත යන්න පෙන්වා දුන්නේ භික්‌ෂූන් වහන්සේලා ඇතුලු සිව්වනක්‌ පිරිසටය. තුන්කල් දැකීමේ නුවණක්‌ ඇති සම්බුදුරදුන්ට ඉහත පරීක්‍ෂණ කිසිසේත් අදාළ නැත. මක්‌නිසාද ආහාරදාන දෙස දෙනෙත් යොමු කරන විටම ඒවායේ අන්තර්ගත්‍ය මොනවාදැයි බුද්ධ ඥාණයට පෙනෙන නිසාය. මරණයෙන් පසු ක්‍ෂණයක්‌ පාසාම කුණුවී යන, නවදොරින් ජරාව වැගිරෙන දෙතිස්‌ කුණුප කොටස්‌ සහිත මළකුණුවල කෝටි තුන්වතාවක පාරිශුද්ධ භාවයක්‌ කෙසේ තිබේදැයි මොළේ කළඳක්‌ හෝ ඇතිs ඕනෑම මන්ද නොවන පුද්ගයකුට පෙනී යනු ඇත.

ජීවක බමුණා හරහා බුදුපිරිස වෙනුවෙන් බුදුරදුන් එසේ විග්‍රහයක යෙදුනේ තුන්කල් තබා එක කලක්‌වත් නොපෙනෙන පෘතග්ජන භික්‌ෂූන් අරභයාය. එහෙයින් නොකියා පෙන්නුම් කළේ එසේ එම පරීක්‍ෂණ තුනෙන්ම සමත්ව දානය වැළඳීමෙන් පසුව මාංශ වෑංජනවලට බහාලූ හැදි හෝ දානයට කලවම්වී තිබේ. ඒ පිළිබඳව පසුව දැනගන්නට ලැබී තමන් වහන්සේලාට ඇවැතක්‌ සිදුවුණා යන පසුතැවිල්ලෙන් මඟහැරවිමටය. මෙකී ත්‍රිකෝටික පාරිශුද්ධය කෙටියෙන් පවසතහොත් පහදා දුන්නේ අපටය. සිත් කණස්‌සල්ලෙන් බේරාගැනුමටය.

මෙකල මෙන්ම එකලද මාංශ මෙන්ම පෙනුම ආග්‍රාහණය ඇති ඇතැම් ධාන්‍ය වර්ග සුලභව තිබෙන්නට ඇත. උදාහරණ වශයෙන් සෝයාබෝංචි, බිම්මල්, ගෝවා මල්, පොළොස්‌ ආදිය පෙන්වා දිය හැකිය. සත්ත්ව කුණුප කොටස්‌ කලවම් නැති කුණුවී දිරාපත් නොවන මේවා ත්‍රිකෝටික පාරිශුද්ධවූ මාංශ වර්ගයි.

ජීවක සූත්‍රය විකෘති කළ මාංශ තෘෂ්ණාවෙන් භරිත වූ නිර් + වානය (තෘෂ්ණාව) නැතිකිරීම කෙසේ වෙතත් විභව රස තෘෂ්ණාවෙන් යහමින් පෙලුනු දුග්ශීල අටුවාකාරයින් කිසිදා තෘප්තියට පත්නොවන වානය හෙවත් තෘෂ්ණාව හේතුපාදක කොටගෙන සම්බුදු ශ්‍රී මුඛ ධර්මට අතිශය පරස්‌පරයන් ලේඛනගතකොට අවිචාරය හිසමත දරාගත් භික්‌ෂූන් රවටා දමා ඇත. සැමවිටම තම වාසියට කරුණු කාරණා සොයාගෙන සැදැහැවතුන් රවටන පෘතග්ජන භික්‌ෂූන්ට මේවා කදිම උඩගෙඩි බව නොහෙලා පෙන්වා දෙමු.

තමන් වහන්සේලා වෙනුවෙන් මරා නොමැති බව ඇසීමෙන්, දැකීමෙන්, සැකයක්‌ හෝ ඇතිවීමෙන් තොරවූ එහෙත් අන් වහන්සේලා හෝ වෙනත් අය වෙනුවෙන් මරා ඇති සත්ව මාංශ ත්‍රිකෝටික පාරිශුද්ධ යෑයි කිසිදු ලැඡ්ජා බියකින් තොරව ධර්මය විකෘති කිරීම කිසිදු විචාරයකින් තොරව පිළිගැනීම තරම් උන්මත්තක තෘෂ්ණාවක්‌, තෘෂ්ණාව පිළිකෙව් කිරීමට පැවිදි බව ලැබූ භික්‌ෂූනට නොතිබිය යුතුය. තමන් වෙනුවෙන් නොවූවත් මරණ වේදනාව නමැති දුක්‌ඛ සත්‍යය මාංශ පාත්‍රයේ ලැගුම්ගෙන ඇති බව සහ එවැන්නක්‌ භක්‍ෂණය කිරීම තබා දැකීමත් අසම්මා දිට්‌ඨියක්‌ බවටත් තේරුම් නොගැනීම ලද බොළඳ, නොමේරූ බුද්ධිමය තත්ත්වයකි.

පාණාතිපාතා සූත්‍රය අනුව මැරීම, මැරවීම, මරණය අනුමත කිරීම මරණවලට භක්‌ෂණයෙන් දායකවීම හෙවත් අනුබලදීම නොකළ යුතු බව පැහැදිලිව ගෙනහැර පා තිබියදීත් තමන් වෙනුවෙන් නොවේයෑයි සතුන්ගේ මරණ වේනාව දුක, කම්පාව, අසරණබව, නිහඬව ජීවිත යෑදීම, කුලයේ නීතිය සාධාරණීකරණය කිරීම සම්බුදුවරයෙකුගේ ශ්‍රී මුඛයෙන් අනුමත කෙරේද? එසේ වී නම් එය කෙතරම් ශෝකාලාපයක්‌ද, ධර්ම සංවේගයක්‌ද? යම්කිසිවකු තමන් වෙනුවෙන් නොවේ යෑයි එකී අති භයංකර සත්ව ඝාතන යුක්‌ති යුක්‌ත කරන්නේ හදවත පාෂාණ වර්ගයකින් හටගෙන ඇති නිසාද? සම්බුදුවරයකුගේ හදවත විටෙක මහා කරුණාවෙන් භරිත වී තවත් විටෙක දිවග තෘෂ්ණාවෙන් පාෂාණ බවට පත්වේද? එසේනම් එය ද මනාව පිසදාගත යුතු පැනයකි. සුදනනි· ඉල්ලුම අනුව සැපයුම යන න්‍යාය අදට පමණක්‌ නොව එදාටද සමගාමීය. නොවෙනස්‌ය. මාංශ ඉල්ලුම සඳහා සතුන් මරති. ඉල්ලුම නිසා වෙළෙඳපළ හිස්‌වන විට තව තවත් සතුන් ඝාතනයට ලක්‌වෙති. තමන් වෙනුවෙන් නොවූවත් අන් වහන්සේලා වෙනුවෙන් වුවත් භක්‍ෂණයෙන් හිස්‌වන ස්‌ථානය ක්‍ෂණිකව පිරවෙයි. ගැබ්බර සතුන් මිය යවන ආකාරය සුදන සාධුනි· තම මවට, සොහොයුරියට අනුරූපව සිතන්න පුරුදු වන්න. එසේම මෙලොව සිටින සියලු ජීවීන් තම අතීත මව පියා දරුවන් වන ළඟම ඥාතීන් වී සිටිය බව සම්බුදු පියාණන් දෙසූ බව ද සිහිපත් කරන්න. එවැනි ශ්‍රී මුඛපද්මයකට ත්‍රිකෝටික මාංශ එබූයේ උන්මත්තක අටුවා ටීකයින් බව තේරුම් ගනු මැනවි.

තවද දුදන සාධුනි· නොකළ යුතු වෙළෙදාම් පහෙන් ප්‍රථමය වශයෙන් මාංශ වෙළෙ¹ම විග්‍රහ කළේ තිලෝගුරු සම්බුදු පියාණන් බවත් සිහිපත් කරන්න. ඇතැම් භික්‌ෂූන් ත්‍රිකෝටික පාරිශුද්ධ මළකුණු වෙළෙඳපළේ ඇති බව සිතති. කියති. ලියති. මේ අයුරින් සම්බුදු දර්ශනයේ තහනම් වූ මාංශ වෙළෙඳාමද සාධාරණීකරණය කරති. ඇයිද ඔබවහන්සේලා ඝාතනය සාධාරණයෑයි නොපවසන්නේ එයද ත්‍රිකෝටික ඝාතනයක්‌ නොවේද? ඔබලාගේ දැනුම හා මතය පරිදි සාධුනි·

මෙසේද සිතන්න සාධුනි· ඔබ වහන්සේලාගේ දායකකාරකාදීන් මාංශ මිලදී ගන්නේ මුදල් වලින් බව. එම මුදල්වලින් මස්‌ වෙළෙන්දා පසුදින රෙදි කඩයක්‌ හෝ බෙහෙත් කඩයක්‌ පටන් ගන්නවාද, නැතිනම් ලාභාංශද සමගින් වැඩි වැඩියෙන් එම මුදලින් මරාපු සතුන් හෝ මැරීමට සතුන් මිලදී ගන්නවාද? එම ත්‍රිකෝටික පාපකර්මය මිලදී ගන්නා බොළඳ දායකයා පමණක්‌ නොව වළඳන වහන්සේලාද අනුගත නොවනවාද? විසඳාගත යුතු ප්‍රබල ප්‍රශ්නයකි. 

වෙළෙඳපළට එන මරණ අඳෝනා දෙකන්වලට නොඇසෙන, දෙඇස්‌වලට නොපෙනන, හදවත්වලට නොදැනෙන අතීත ත්‍රිකෝටික පාරිශුද්ධ අටුවෝ මෙන්ම වර්තමානයේද, අනාගතයේද බුද්ධ ඝාතලා, ධර්ම ඝාතලා, නොඅඩුව බිහිවේවි. සම්බුදු පියාණනගේ මහා කරුණාවෙන්, අවිහිංසාවෙන් පිරි "මෙත්තංච සබ්බෙ ලෝකස්‌මිං" ස්‌වකීය අතිශය තාවකාලික උගුරෙන් පහළට යනවිට රසය නොදැනෙන තෘෂ්ණාවට උකස්‌ තබන්න එපා සාධුනි! සරතෘෂ්ණ භක්‌ෂනයට කිසියම් සතකුගේ ඝාතනය සිදුවිය යුතුමය. ඉබේ මියගිය සතකුගේ මාංශ ආහාරයට නොගන්නේ ඒවා විෂ විමෙන් තමුන්ගේ ජීවිතය ක්‍ෂයවේයෑයි යන බිය නිසා බව තේරුම් ගැනීමම වාසනාවකි. 

එසේ තේරුම් යැමට තම තෘෂ්ණාභරිත සිත ඉඩ නොදේ නම් අවම වශයෙන් එක එක පරස්‌පර අටුවා හුවා දක්‌වා අවිචාර අසරණ සැදැහැවතුන් නොමග යවන්න එපා. අති දුෂ්කරව මනුස්‌ස භවයක්‌ ලැබූ එම අයගෙ නිර්වානය නොපෙනෙන ඈතකට යවන්න එපා සුධනනි· එසේ නොකර ඔබලා ත්‍රිකෝටිකය යහමින් භක්‍ෂණය කරන්න.

පලාමය· තමා අසවලාය. අසවල් ප්‍රාඥයාය. අසවලාගෙ පුත්‍රබාය. සිටුවරයාය. රජකි. පණ්‌ඩිතයෙකි. උගතෙකි. මගේ ධර්මය මෙසේ වේයෑයි කිව පමණික්‌ නොපිළිගනුව. එම ධර්මය පංචශීල ප්‍රතිපදාවෙන් තොර නම් අරිය අටමගේ නොවේ නම් අවිචාරව නොපිළිගනුව! කාලාම බමුණාට බුදුරදුන් දෙසූ කාලාම සූත්‍රයෙන් සහ ධර්මයේ එන ඒහිපස්‌සිකෝ, ඕපනයිකෝ පච්චත්තං විඤ්ඤූති යන්න භික්‌ෂූන් වහන්සේලා වන අපද අකුරට පිsළිපැදිය යුතු වමු. ප්‍රත්‍යක්‍ෂයෙන් අවබෝධකොට ගතයුතු වෙමු.

මෛත්‍රීය, කරුණාව යනු විශ්වයේ සදාතනිකව රැඳී පවතින විශ්වධර්මතාවකි. එය මිනිසාට හෝ සත්ත්වයාට කියා වෙනසකට භාජනය නොවන්නකි. එය මේ මේ අයුරින් යෑයි පහදාදීමටයි සම්බුදුවරුන් ලොව පහළවනුයේ. පංච ඉන්ද්‍රියයන් පිනවීමට නොව පංචද්වාර වසා ගැනුමට සහ ඒ අනුව වානයෙන් තොරවූ නිර්වානයට යැමට භවතල තිස්‌ එකෙන් ලැබෙන එකම භවතලය මනුස්‌සභවය බවට සැදැහැවත් බෞද්ධයන්ට තේරුම් කරදීම මැනවි. බුද්ධ සාධුනි.·

ත්‍රිකෝටික සත්ත්ව මාංශ නොමැති, මාංශ කඩ හෝ ගොවිපල, නොමැති, සුවඳ පමණක්‌ දසතින් විහිදෙන ඒවා ආඝ්‍රනනය කරන සදෙව්ලෝ වාසීන් ත්‍රිකෝටික මළකුණු පිං පවෙත් පව් අනුමෝදන්වීමට මිනිස්‌ ලොවට වඩිත්ද? නිරාකරණය බාරයි ඔබට සුදනනි.· සාධුනි භික්‌ෂුව යන වචනයේ නිර්වචනය තෘෂ්ණාව මුල්කරගත් භක්‌ෂකයා නොව සසරට බිය ඇත්තා යන්න බව මෙය කියවීමෙන්වත් තේරුම් ගනු මැනවි.

කුස තුළිනුත් බඩවැල් තුළිනුත් යයි මළකුණු සැර ඕජස්‌ දුවලා

පිංදෙන්නෙ ගිරියෙන් දේවා සබ්බේ අනුමෝදන් කියලා

දෙවියන් දුවනව මළකුණු දුගඳට ඒවා වස යෑයි පවසාලා

ප්‍රේත යක්‍ෂ අප එනවා ගැනුමට පච්ටික දෙන්නකො ගඳ ඔබලා

ලිපිය දීර්ඝ වන නිසා මෙතැනින් නවතිමි. තවත් ත්‍රිකෝටික විග්‍රහයක්‌ ඉදිරි ලිපිවලදී බලාපොරොත්තු වන්න.

තිසරණ සරණයි!